Monday, November 6, 2017

plus minus noll - fast det blev nog plus i alla fall.

Tog med mig rågkusar och åt frukost på kontoret idagg. Hade ingen mjölk hemma så frukost hemma kändes inte lämpligt - inte när jag visste att jag hade mjölk på kontoret. 
Palsternacksoppa med en rågkuse till lunch. Sen gick det utför. 

Chicken nuggets innan träningen, popcorn efter träningen. Men jag tränade i alla fall - så det var pluset för dagen!

Var ett hyfsat välbesökt pass, det är inte riktigt min grej. Jag gillar när det är gott om plats och man kan bre ut sig - då är inte måndag eftermiddag rätt tid för mig har jag konstaterat. Många som vill träna efter helgen. Men mitt vanliga pass på lördag förmiddag vart inställt så det kändes ändå rätt att träna igår. Plus att jag ska vara borta resten av veckan, och förhoppningsvis ha en vän här i helgen så det blir nog inget mer tränande oavsett vilket denna veckan.

Kvällens film blev Hunger Games. Jag har sett den ganska många gånger, och det är såna filmer som jag gärna sätter på i bakgrunden medan jag gör något annat, för lite sällskap och lite ljud. Lite som jag tidigare hade på tvn, utan att egentligen se på tvn. 

Hunger Games bygger på en bok med samma namn, som jag läste innan jag såg filmen. Jag tycker nästan alltid om world-building-böcker. Böcker som bygger upp en värld, presenterar regler för den världen, och ger sig ut lite i beskrivningar om statskick, religion, traditioner osv. Det gillade jag med Hunger Games-boken. Men jag tyckte inte om Katniss. Jag tycker att hon i boken är väldigt gnällig, och mycket av boken försigår i hennes huvud så man får hela tiden "höra" hennes tankar och förvirring och tveksamheter och det irriterade mig. Det blev ännu värre i senare böcker - där hon också hade en tendens att svimma mitt i actionen och sedan vakna till när saker hade löst sig så fick hon förlopp förklarade för sig. 

I filmen kan man inte följa Katniss på samma sätt, vilket gör att jag gillar filmerna mer än jag gillar böckerna!

Ganska ovanligt det, oftast gillar jag böcker mer för böcker kan ofta brodera ut mer, man får mer av historien. Filmer är av sin natur enkelspåriga. Sen tillhör jag inte dem som tycker att bara man tar med mer i filmer från böckerna så blir de bättre (Bombadill...), filmer måste vara begränsade, man måste ha en historia. 

Jag vet inte hur mycket som skars bort från Harry Potter böckerna, hur många sido-plots som helst som bara ignorerades, en del huvud-plot som flyttades mellan karaktärer osv. Men jag älskar filmerna - och jag älskar böckerna!

Men nu blir det bok (Terry Pratchett är en gammal favorit, funkar alltid!) och sänggång!

No comments:

Post a Comment