Friday, November 3, 2017

Fredags-blues

Okej, lite matdagbok för sista delen av veckan då.

Onsdag var jag inne hos en kund i Stockholm, jag köpte en smörgås och en stor kaffe på vägen dit och åt den långsamt under förmiddagen. Ingen lunch, var inte klar med smörgåsen förrän vid lunchtid. Tog en sopp-matlåda till middag.
Torsdag var jag inne hos en annan kund, det vart strul med tågen så det blev senare in än jag tänkt. Åt min frukostsmörgås på tåget denna gången, med kaffe. Ingen lunch. Soppmatlåda till middag.
Idag, fredag, kom jag till kontoret och vart sugen på McD-frukost men det var inte öppet! Så jag köpte råg-kusar och tillbehör och gjorde frukostmacka på kontoret. Säkert nyttigare. Sopp-matlåda med en rågkuse till lunch. Lite nötter under dagen när jag var sugen. Till middag gjorde jag tacos: tubs, grönsaker, hemagjord guacamole, creme fraiche och pulled pork.
Och nu vitt vin och mörk choklad till efterrätt. Det kommer säkert bli lite för mycket vin och choklad.

Hemmagjord guacamole på fryst avokado är grymt gott alltså! Dagens guacamole blev en sån fryst förpackning, två vitlöksklyftor, salt, peppar och lite chilipulver.

Det har inte varit en riktigt bra mat-vecka alltså. Eller tja, bra för att jag har ätit matlådor. Jag har visserligen handlat kaffe och macka på morgonen, men det får väl ändå vara okej. Jag har inte en jättebra ekonomisk månad så jag försöker hålla ner utgifterna. Så ur den synvinkeln får denna vecka räknas som en win.

Ur ren mat/närings-vinkel så är det kanske half-half. Inte bra att jag inte ätit lunch och mellanmål men jag har ätit bra middagar.

Matlådor är en bra ide alltså. Inte bara för lunch (de dagar jag kan ta med mig låda till kontoret) utan också för att jag inte behöver laga mat på eftermiddag när jag är trött som fan och annars skulle leva på mackor eller fil och flingor.

Idag är en risk-dag. Risk att jag gör något dumt. Inte dumt som i farligt om någon blir orolig. Men dumt som i dumheter man säger och gör när man är onykter som man sen ångrar eller får ångra dagen efter. Lösningen är att sitta på händerna och om det kommer en överväldigande lust att kontakta någon som jag inte borde kontakta (i alla fall inte sent en fredag kväll) så får jag antingen trycka ner det - eller kontakta någon som jag inte behöver skämmas för imorgon.

Jag såg att Castle fanns på Viaplay idag, började kolla på det till middagen. Jag och Krille kollad igenom och gillade den serien för något år sen. Känns skönt att det är mycket som inte är förknippat med honom, så jag inte behöver undvika speciellt mycket för att inte bli påmind om honom. Det är några saker som är kopplade med honom dock, Beatles till exempel. Mycket irriterande.

No comments:

Post a Comment