Tuesday, October 31, 2017

Tveksamheter

Dagens matdagbok har sina ups and downs kan man väl säga.

Jag har ett uppdrag i jobbet som innebär att jag håller kurs två dagar i veckan i en helt (för mig) okänd kurslokal. Detta ställer till det för mig, att det är ett okänt ställe. Det tog mig två dagar innan jag hittade toaletterna. Inte för att jag letade efter dom och inte hittade, utan för att jag kunde inte förmå mig själv att leta rätt på dom. Jag har ännu inte (efter fyra tillfällen där) förmått mig att hitta en bra lösning för hur jag får tag på lunch, eller hittat ett ställe att värma medtagen lunch.

Jag har helt enkelt väldigt svårt med nya ställen. Och om det dessutom är helt fullt med människor så blir det inte lättare. Jag går till mitt klassrum, och går därifrån. Nu kan jag åtminstone förmå mig att gå på toaletten medan jag är där.

Men vad har jag ätit då?

Köpte kaffe och en bagel imorse på centralstationen, halva bageln åt jag på bussen, andra halvan vart "lunch". Middag vart morots-och apelsinsoppa med en näve valnötter, en matlåda från frysen vilket jag är mycket nöjd med!

Förståeligt så var jag grymt hungrig på vägen hem, jag spenderade hela hemresan att fundera på hur mycket jag ville ha bröd till min soppa, om jag skulle orka åka förbi affären och handla bröd, vilket bröd som kanske kunde vara nyttigare osv. Men som sagt, tog en näve valnötter istället, vilket jag känner mig nöjd med.

Jag läser en bok just nu om sockerberoende, och jag är lite tveksam till de boken. Inte tveksam till principen, jag tror på att det människor kan ha ett sockerberoende. Det känns alldeles för väl-dokumenterat och helt enkelt logiskt för att det bara ska vara påhitt.
Men boken är jag tveksam om. Dels så gillar jag inte riktigt stilen som boken är skriven i. Jag tycker den hoppar väldigt mycket och den känns ostrukturerad. Och det sista som fick mig att bli riktigt tveksam är att i en passage där det handlar om att ta kontroll över beroendet, att lära sig att hantera sitt beroende och man kan då se det nästan som en fysisk person, då hänvisar författaren till att man kan göra sig bekant med Ceasar Milan och hans tekniker för ledarskaps över hundar. Och Ceasar Milan är ingen som jag tycker gör något bra, hans tekniker tror jag inte alls på.
Så då blir jag tveksam till boken i almänhet.

Men det är ändå saker i boken som jag vill ta till mig.
- Socker är inte bara socker, alla kolhydrater och även mjölk kan ha samma effekt.
- Gluten är inte något som kroppen är speciellt bra på att ta hand om.
- Att lägga om sin kost är det första steget för allt, och då är det inget socker, mycket lite kolhydrater, och mer fett, proteiner osv. Alltså LCHF-kost.

Jag testade LCHF-kost för några år sen, och jag mådde bra. Dels så var jag ensam i mitt hushåll som körde dieten, så det var svårt att ta bort alla lockelser hemmavid, och dels så hade jag väldigt väldigt svårt att ta bort bröd.

Så om jag nu ska göra det här igen, då är min utmaning att ta bort bröd. Och att ha bra, proteinrika mellanmål.

LLAP.

No comments:

Post a Comment