Wednesday, July 11, 2012

Mormorsrutor

I min jakt på lämpliga projekt har jag hittat mormorsrutor. Hittat och hittat, det är inte som om de är speciellt gömda. 

Här finns i alla fall en hemsida som förklarar hur man gör en mormorsruta, verkar enkelt nog. Plus att en ruta går ganska fort att få ihop så det är nåt jag kan göra när jag inte känner för att göra nåt annat. 

Jag har en annan anledning till att göra en mormorsruta. Jag skulle vilja virka en sjal, och ett enkelt och snyggt mönster som jag hittat är den så kallade Tony Irving-sjalen (ett exempel). Kanske lite olyckligt namn, beroende på vad man tycker om Tony Irving, men det är en snygg sjal oavsett. 

Och den är nästan precis som en mormorsruta fast i annan form, alltså nästan enbart stolp-grupper om jag förstår det rätt. 

Så min plan är att börja på en liten mormorsruta - vilket jag kan ta det garn jag har hemma till - och sen köpa nåt riktigt stort och mysigt garn till sjalen. 

Sen skulle jag ju kunna fortsätta göra mormorsrutor... 

http://migrated.ifokus.se/uploads/3fe/3fe369a860ae39701af85215ce024a06/mormors-rutor.jpg

No comments:

Post a Comment