Tuesday, July 10, 2012

Hobby



För ett tag sen började jag fundera på det här med hobbys. Att jag kanske skulle ta och skaffa mig en mer bestämt. Mycket funderande följde, innan jag kom och tänka på att jag faktiskt hade en hobby en gång i tiden. 

Handarbete.
Då (för typ tio-femton år sen) var det mest broderi som gällde, en och annan virkning fick jag nog också in, men mest broderi. Tror till och med jag har något sådant alster kvar som jag kan visa någon dag. Men för att nu starta enkelt så köpte jag mig ett nystan ullgarn och en virknål. 
Ganska snart gick jag tillbaka till garnbutiken och köpte två nystan till - mitt huvud är tydligen större än jag tror - och vips blev det en mössa.  
Mönstret hittade jag på här (länk), jag tänkte jag skulle göra den enfärgad från början för att hålla det enkelt men när jag i alla fall behövde köpa fler nystan så köpte jag lite oblekt ullgarn och gjorde två vita ränder. Mer specifkt så är garnet Marks & Kattens Tuva garn Petrol (1948) och Oblekt (1932). 
Man kan väl säga att det tog ett tag att komma igång. Det första jag fastnade på var att när det står 'st' i en virkbeskrivning betyder det inte 'styck' utan 'stolpe'. Efter den upptäckten gick det mycket lättare. 
Nästa uppenbarelse var att förstå att när det står "Virka 1 st i varje st men öka 1-4-7-10-1 st jämnt fördelat = 61-64-67-70-73 st." så refererar de olika siffrorna till vilken storlek du vill virka. Om du vill ha den största storleken (som jag) så ska du läsa meningen som "Virka 1 st(olpe) i varje st(olpe) men öka 1 st(olpe) jämnt fördelat = 73 st(olpar)." Efter det var saken biff och mössan var klar!

Denna är ganska bra storlek till mig, kanske något liten till och med för den sitter ganska tight. Men Krille fick testa den och han har tydligen mindre huvud än mig...


No comments:

Post a Comment