Monday, February 11, 2013

Stickplanering

Har suttit två kvällar nu och stickat på mitt kuddfodral, ett extremt tråkigt projekt som jag just nu bara vill bli klar med.

Jag flyttade stickningen från raka strumpstickorna till rundsticka för kanske en decimeter sen. Fördelen av att ha det på rundsticka minskas lite av att den enda rundstickan jag hade var mindre än strumpstickorna. Så hela projektet blev om möjligt ännu tråkigare när jag över det på rundsticka.

Garnet är ett ganska tråkigt akrylgarn i grått, som jag lättar upp med vita och blåa ränder. men det glider himla lätt så minst en gång på varje varv måste jag stanna och plocka upp tappade maskor.

Så det är ju ett plus med detta att jag har lärt mig hur man plockar upp maskor över flera varv med en virknål. Sista gången jag skulle göra det lyckades jag se skillnad på räta och aviga maskor också - det var lättare att göra det från den aviga sidan.

Men nu är jag snart klar i alla fall. Jag har en vit rand och en grå rand kvar sen är det bind-off time. Ja, också ska jag ju inhandla en innerkudde och få ihop hela eländet.

Dum som jag är så satt jag igår och funderade på att göra ett till kuddfodral i samma garn. Förstår inte riktigt varför förutom att jag vill använda upp det förhatliga garnet. Och jag har en till kudde i soffan som behöver bytas ut. De är dessa hemska gamla kuddar där stoppningen är bara klumpar. Men de används av min familj så jag kan inte bara kasta dem utan ersättning. Alltså blir det nya dunkuddar med egna fodral.

Jag tänker nog i alla fall sticka med större stickor och dubbelt garn på nästa kuddfodral. Så det kanske får vänta tills mina 7-rundstickor är lediga. Och då måste jag ju sticka vidare på min Capeponcho - hemskt eller hur!

Men jag har också en ensam socka som behöver en partner. Och de är inte till mig så kan inte bara slänga den ensamma sockan i korgen och glömma bort den - kanske ska lägga upp för sockan i alla fall så kan jag ta några varv när jag känner för nåt enkelt.

Annars blir det nog inget nytt upplagt förrän tidigaste nästa månad, och det finns en hel mängd saker jag har lagt in i min Ravelry-kö som jag skulle vilja sticka. Svåraste är väl att välja var jag ska börja.

No comments:

Post a Comment